9. Olifanten en nog veel meer moois - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Anke & Yvonne Dankers-de Fockert - WaarBenJij.nu 9. Olifanten en nog veel meer moois - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Anke & Yvonne Dankers-de Fockert - WaarBenJij.nu

9. Olifanten en nog veel meer moois

Door: Anke en Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Anke & Yvonne

09 November 2016 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

De volgende ochtend werden we bestookt met make-up tasjes en andere hulpmaterialen om ons weer toonbaar te maken... Het zal wel nodig zijn geweest ;-) Ontzettend bedankt Mayke en Jose!

Na het ontbijt vertrokken we naar weer een hoogtepunt van deze bijzondere reis... Het Addo Elephant park. In vol ornaat van de dag daarvoor, een uur in de wind stinkend naar houtvuur dat driftig gestookt werd in alle openbare vertrekken. Heel cosy maar stinken meneer de dokter. De hele koffer ruft ernaar. Ons was beloofd dat onze verloren koffers rond het middaguur afgeleverd zouden worden dus daar werden wij erg blij van.

Op naar het Addo Elefphant park!! We hebben eerst met ons busje (dat inmiddels met plakband aan elkaar zit geplakt, een lekkende airco en inmiddels ook versleten remvoeringen heeft) een ronde gereden door het park. Ongelooflijk wat we weer gezien hebben. Weer terug bij het beginpunt was een shop en je snapt 'm al. Ff shoppen.. Leuke ketting en armband gescoord. Tja troostshoppen om de verloren koffer. Het was gewoon ff nodig!

We gingen vertrekken en dit keer kon onze hele groep in zo'n joekel van een safariwagen waar je als een soort tribune in rijtjes oplopend achter elkaar zit. Zo kan iedereen alles goed zien. En wat hebben we het goed gezien! Grote groepen olifanten die de weg overstaken op weg naar waterpoelen om lekker te poedelen, te drinken en te spelen. En om de kleine babyolifantjes te leren waar hun (nog korte) slurfje voor dient. Het is zo aandoenlijk om te zien hoe de grotere olifanten op hun hoede zijn voor gevaar en hun kleintjes zo beschermen. Wist je overigens dat een mens 640 spieren heeft maar een olifant maar liefst meer dan 60.000!!! Enne, zo'n slurf weegt maar liefst 150 kg! Het was weer een indrukwekkende tocht door prachtige natuur waar we weer veel schepselen der natuur mochten aanschouwen. Je leest 't.... Ik word er grif poëtisch van. Het is ook moeilijk in woorden te bevatten wat dit met je doet om dit schoons te mogen aanschouwen, mogen voelen en mee mogen maken. Dat maakt je dankbaar. Het leven is mooi en het is dan zo ontzettend jammer als je dan dat bericht krijgt dat Trump of all people de wereld gaat bevuilen met zijn overtuigingen en opvattingen. Bah!!!

Na deze excursie reden we weer huiswaarts naar ons hotel boven op de berg. Het wachten begon op onze koffers want die waren er dus niet... Om 17.10 hoorden we een oerkreet... De koffers waren er. Praise the Lord!!! Inmiddels is mijn koffer echt zwaar beschadigd. Het velletje van mijn meloentje vertoont wonden. Snik!!

De volgende ochtend konden we fris en fruitig in schone kleren springen. Hoera! Er lag weer een mooie dag voor ons. We gingen een natuurwandeling maken in Tsitsikamma, door de jungle naar een hangbrug alwaar we mooi uitzicht hadden over de rammende golven van de Indische oceaan op de rotsen. Weer zo'n staaltje van de natuur en het natuurgeweld. Heel indrukwekkend. De wandeltocht voerde ons over planken met vele trappetjes omhoog en omlaag en dat tigkeer maar heel goed te doen. De superfitten bekommerden zich om de niet zo heel erg fitte en zo kwamen we met z'n allen aan bij de hangbrug. Het wiebelde en deed die brug maar we gingen ervoor. Prachtig weer! Ook de terugtocht over diezelfde brug en nog eentje extra was indrukwekkend. De eindeloze trappen terug omhoog waren killing en ondergetekende kon zo ongeveer aan de zuurstof toen het hoogste punt werd bereikt.
We hebbend heerlijk geluncht en op naar de volgende wandeling naar een 1000 jaar oude, heel hoge boom.

Op onze volgende locatie hebben we weer een mooie huisje met veel ruimte en een prima douche.

's Avonds gegeten in een uitstekend restaurant Enrico waar we weer heerlijk vis hebben gegeten. De stemming was zeer uitbundig en we hebben uit volle borst gezongen in het busje terug (sorry Chantal, maar soms gaat het gewoon zo....)

Heerlijk geslapen en nu op naar de township wandeling.

Tot de volgende keer!!

• 10 November 2016 - 18:46

Jolanda :

Weer een prachtig verhaal van een druk programma. Fijn te horen dat jullie eindelijk je koffers weer terug hebben. Veel plezier nog!

• 10 November 2016 - 21:44

Nellie Raaijmakers :

Lees met plezier je reis verslagen ! Nog altijd even leuk . Heel veel plezier samen enen fijne vacantie , tot de volgende brief.

• 11 November 2016 - 14:28

Hanneke:

Heerlijk verhaal weer!! Dank Anke!
    Poëtisch worden, dankbaarheid ervaren bij alles .... mooi hoor!!
    Alle goeds voor jullie...