2. Gaat ie nou of gaat nou nie??? - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Anke & Yvonne Dankers-de Fockert - WaarBenJij.nu 2. Gaat ie nou of gaat nou nie??? - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Anke & Yvonne Dankers-de Fockert - WaarBenJij.nu

2. Gaat ie nou of gaat nou nie???

Door: Anke en Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Anke & Yvonne

29 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Johannesburg

27 oktober. De dag van vertrek. Om 12.30 halen we ons Yvonne op en gaan we gezellig nog even lunchen bij de Pastoor in Stippent. Nadat er 3 smakelijke uitsmijters naar binnen zijn gegleden zetten we koers naar het station in Eindhoven. Aldaar struikelen we over ons eerste obstakel... De NS ... We kunnen niet dichtbij het station geraken doordat de NS heeft besloten het spoor tussen Helmond en Venlo te sluiten en de bussen via de voorkant te laten parkeren. En dan ben je weer blij dat je Trudo bij je hebt die zich van niemand of niks iets aantrekt en door alle barricades en op en neer springende gele vestjes een weg baant en onze koffers uit de kofferbak rukt. Dag schat, een laatste kus en weg is ie.... En wij dus ook.

Onze reis kan beginnen. Een vlekkeloze treinreis brengt ons op Schiphol... Veel te vroeg dus eerst maar eens (voor de vorm) een kop koffie en daarna een lekker wijntje (stille getuige is onze foto op FB. Tegen 19.00 wandelen we op onze gemak naar de incheckbalie van Emirates. Onze vlucht vertrekt om 21.50 richting Dubai. Bovenaan de roltrap val ik over mijn te gekke meloenenkoffer en lig zowat languit boven aan de roltrap. Zie je het voor je??? Bij de balie aangekomen alwaar wij te woorden werden gestaan door een bijzonder appetijtelijk heerschap, kregen wij de volgende vraag voorgelegd: "Dames... De vlucht is dramatisch overboekt (veelbetekenende stilte). Wij zoeken vrijwilligers die deze vlucht laten gaan en morgenochtend op de KLM vlucht naar Johannesburg willen stappen. Daar tegenover staat van Emirates een luxe hotelovernachting vannacht op Schiphol, voor nu een voucher voor een drankje en een hapje, een dinervoucher voor vanavond en.... 2 gratis tickets voor een vlucht naar keuze die een jaar geldig is. Ik durf Yvonne niet aan te kijken en zij mij niet... FF niet te snel toehappen en dat niet te snel was ongeveer 5 seconden voordat wij volmondig JA zeiden. Om 20.30 werden we terugverwacht om te kijken of het daadwerkelijk nodig was. Ja het was nodig!!
Dusssss stapten wij niet in een vliegtuig donderdagavond maar in een shuttle naar het NH hotel op Schiphol.

28 oktober. Om 07.30 de shuttle terug naar Schiphol en spoorslags naar KLM. Struikel ik onderweg daarnaar toe ook nog over een collega die ook op vakantie ging! We checken de bagage in (gaat voorstaan automatisch) en daar staan we dan. We gaan nu echt...toch? Nog ff een Starbucks getankt en hatseflats het vliegtuig in. Jo'Burg here we come!
Na een prima vlucht van 10.50 landden we veilig in Johannesburg rond 21.00 waar het nog zo'n 27 graden is. Onze gids Andre staat ons en de rest van de groep op te wachten. Het gezelschap bestaat uit 6 echtparen en wij. Op het eerste gevoel leuke mensen en ook Andre - die overigens al enigszins op leeftijd is (68 schat net als jij!!) is een leuke gids die meteen begint te vertellen zodra wij in het busje zitten. We verstaan er helemaal niets van. De microfoon werkt niet goed en hij praat wat binnensmonds. Och what the heck... Het zal allemaal wel goedkomen.

We bereiken ons eerste hotel en na een mierzoet welkomstdrankje (waarom geen lekker glaasje bubbels) gaan we rond middernacht doodmoe naar onze kamer. We worden immers om 07.00 weer gewekt en om 8.00 begint onze eerste dag Johannesburg...
We halen eerst een extra gids op met een enorme bos haar. Hij gaat ons door Johannesburg leiden en vertelt e.e.a. In het bijzonder over een graffiti wedstrijd die op de pilaren van een groot viaduct te zien. Verder nog wat over een oude fabrieksbuurt.
Eerlijk gezegd niet bijster indrukwekkend maar dit is nog maar het begin.

We drinken heerlijke koffie bij een barista en bezoeken een foodmarkt met de heerlijkste hapjes en drankjes. Wij doen ons tegoed aan een frisse smoothie van munt en lemon. De reis wordt voortgezet naar het Voortrekkersmonument. Een prachtig en indrukwekkend monument waarover Andre veel wist te vertellen. Weer veel geleerd en ons weer verwonderd hoe wreed mensen kunnen zijn naar elkaar toe.
Op naar Pretoria naar de Union buildings. Een indrukwekkend en gigantisch beeld van Mandela verrijst voor ons. Prachtig!!!

En nu dan weer terug in het hotel, waar ik zit te typen, strategisch opgesteld dicht bij de WIFI router en links van mij een heerlijk wijntje (mijn eerste!) en aan mijn rechterhand Yvonne. Wat kan het leven toch mooi zijn!!

Lieve mensen WIFI is hier in dit land zeer onstabiel en redelijk zeldzaam. De verhalen komen dus waarschijnlijk met horten en stoten zoals ook de bijbehorende foto's.
Wij wensen jullie allemaal het allerbeste en geniet van het leven.... Doen wij hier ook met 34 graden.

Tot de volgende keer!

Yvonne en Anke xx

Verstuurd vanaf mijn iPad

• 30 Oktober 2016 - 12:31

Irma:

Haaaaai, Oh wat heb ik lekker zitten grinniken op de zondagochtend aan m'n laptopje. Na tig x proberen of ik nu wél de link in de mail kon openen (lukte niet) nu eindelijk toch jullie verslag kunnen lezen door gewoon op de website op zoek te gaan naar 'Besonder Suid Afrika'. Leuk!

Ik houd van jullie gedetaileerde verslag met details als 'vallen over een meloenkoffer', 'enorme bos haar' en het feit dat gids Andre amper te verstaan was hahaha. Ik wens jullie een heerlijke vakantie en veel mooie genietmomenten samen. Ik geniet op afstand mee! Goede reis verder!

Ennu - toch weer een free flight eruit weten te slepen lees ik.....!

• 30 Oktober 2016 - 15:38

Hanneke:

Zo kennen we je weer Anke!! en natuurlijk mede mogelijk dankzij Yvonne aan jouw rechterhand. Heerlijk, genoten van jullie verhaal!!

• 30 Oktober 2016 - 23:14

Karin:

He het lukte inderdaad niet om de link te openen maar inderdaad via het site ging het wel.
    Een reis vol verrassingen te beginnen in Nederland. Ben benieuwd naar de rest van de reis. Zullen jullie blijven volgen. Groetjes Karin en Geert

• 31 Oktober 2016 - 07:32

Trudo:

Leuk verhaal, we kijken nu alweer uit naar de volgende, geniet ervan.
    Wij houden ons pap wel bezig.
    Groetjes Trudo en Lonneke en de kids

• 31 Oktober 2016 - 22:03

Jolanda :

Hoi Anke & Yvonne, ik heb alweer genoten van een leuk verslag. SKON!
    Mooi dat jullie er een gratis ticket aan over gehouden hebben. Ik ben benieuwd welke bestemming het gaat worden ;-)

Veel plezier!

• 02 November 2016 - 19:07

Milou:

En weer gevallen, en weer gevallen....en ik maar hopen: alsjeblieft niet dat middenvoetsbeentje, niet dat middenvoetsbeentje!! Gelukkig VALLEN jullie met de neus in de Afrikaanse boter! :)

Veeel plezier! Dit is nog maar het eerste verhaal dat ik heb gelezen. Even doorlezen vanavond ;)

Kus uit Amsterdam

• 07 Januari 2018 - 17:50

Inge:

Hallo Anke en Yvonne,
    met welk reisorganisatie zijn jullie in Zuid Afrika geweest. Hell interessant... Groetjes Inge

• 07 Januari 2018 - 20:30

Anke:

Hoi Inge,

Besonder Suid Afrika hebben wij geboekt bij De Jong Intra Tours. Geweldige reis en organisatie. Een aanrader!

Groet,
    Anke